Tavaramerkkistrategia

Tavaramerkkistrategia on yrityksen tai organisaation suunnitelmallinen lähestymistapa siihen, miten sen brändiä ja muita tunnusmerkkejä suojataan, käytetään, hallitaan ja hyödynnetään markkinoilla.

Uusia tuotteita ja palveluita lanseeratessa on tärkeää päättää mitä tavaramerkkejä näiden yhteydessä käytetään. On erittäin tärkeää hakea rekisteröintiä tärkeimmille merkeille, mutta aina ei ole tarvetta hakea rekisteröintiä esimerkiksi kaikille merkkivariaatiolle.

Hyvin tehty tavaramerkkistrategia antaa yritykselle selkeän tavan toimia, kun uutta tuotetta tai palvelua ollaan lanseeraamassa. Henkilöstö osaa ohjeistaa ennakkotutkimuksen, ryhtyä laatimaan tavara- ja palveluluetteloa sekä tekemään päätöksen rekisteröintitarpeesta asiamiehen kanssa.

Tavaramerkkistrategia laaditaan yhteistyössä asiamiehen kanssa siten, että kaikki relevantit työntekijät ovat mukana sitä laatimassa. Tällöin strategia saadaan palvelemaan juuri oikeita yrityksen tarpeita, nyt ja tulevaisuudessa.